Şu kargoculara öyle bir sinirliyiz ki..Zaten virüs nedeniyle millet olarak eve kapanmışız,alışverişlerimizi,ihtiyaçlarımızı internetten yapmak zorunda kalıyoruz.. İnternetten verdiğimiz siparişlerinizin evinize kargo yoluyla gelmesi,aslında büyük kolaylık,müşteriler için..Ürünlerle ve/veya kargocularla ilgili sorunları saymazsak,gerçekten iyi bişi..
Kargocuların hepsini kastedmiyoruz çünkü işini layıkıyla adam gibi yapan kargo şirketleri ve çalışanlar var,bunu biliyoruz ve yaşıyoruz da zaten..
Kızgınlığımız hem kargoyu eve getirme zahmetinde bulunmayan hem de üstelik "müşteri evde yoktu,teslim edemedik!" gibi yalan dolan bilgilerle siparişleri, tekrar ürünün geldiği yere geri göndermeleri yüzünden.. Yani olur da bu kadar olur böyle adilik..
Zaten virüs yüzünden bir yere gidemiyoruz,hem virüs olmasa dahi hiçbir yere gidemiyoruz ki,hastaneler dışında..Hastaneye gitsek bile evde mutlaka biri durur,çünkü malum evimizde hastamız var..Onu bırakıp,nereye gidicez?
"Virüs zamanında böyle yapan kargo şirketlerinin,virüs bittikten sonraki hallerini düşünmek bile istemiyoruz..Resmen müşterilere,insanlara zulüm yaşatıyorlar.."
Kargocuların "geldik,evde yoktunuz/ müşteri evde yoktu,teslim edemedik!" gibi yalanlarını sölemelerini inanın anlamıyoruz..Bazı kargo şirketleri ürünleri eve getirirken, maalesef bazı kargo şirketleri bu tür bahane ve yalanları ön plana sürerek, müşterilerin ürünlerini evlerine getirme zahmetinde bulunmuyorlar..Olan tabii ki müşterilere oluyor..
Müşteriler burada zarar ziyan içinde de kalabiliyor..İşin ilginç yanı sanmıyorsam bir de kargocular bu hareketiyle sadece müşterileri zor durumda bırakmıyor, bir de satıcıların "ürünü almadığı için müşterilerden kargo parasını alması" gibi absürük sebeplere de neden olabiliyorlarmış..Müşterilerin hiçbir suçu yokken, bir de gemeyen bir ürün için kargo ücreti de ödemek zorunda kalabiliyormuş..Tabii bu durum halen devam ediyor mu yani yeni kanun falan çıktı mı bunun için bilemiyoruz..İnşallah böle bişi yoktur..
Evde olmayan müşteriler de olabiliyor ancak..
Şimdi diceksiniz ki "evde olmayan müşteriler olabiliyor" ve/veya "şikayetçi olun!" Haklısınız gerçekten de "evde olmayan müşteriler" olabiliyor ancak biz evdeydik işte.."Evde olmasaydık" neyse dicez ama işte evdeydik,ürünü bize getirmeleri gerekiyordu ama bunu yapmadılar ve üstelik "ürünü teslim edemedik" vs gibi yalan da sölediler ve ürünümüzü geri göndererek bizi madur duruma da soktular..
Yani burada sorun gördüğümüz kadarıyla kargocuların, "evde bulunmayan müşterileri" bahane ederek,bu "evde yoktu!" prosüdürlerini diğer "evde olan" müşteriler için de yapıyor olmalarıdır..Maalesef kargocular bunu yapıyorlar ve bunu bilerek yaptıkları da şüphe götürmeyen bir gerçek..
Şikayet konusuna gelince,iyi tamam da kime şikayet edicez? Tüketici mahkemesine mi? Tüketici mahkemesine bir delil sunmamız gerekiyor, kargocuların "evde yoktu" yalanını ortaya çıkarabilmek için..Evdeydik ama bunu nasıl ispat edecez ?İşte burası sıkıntı yaratıyor.. Zaten dikkat ederseniz kargocular da bu sıkıntıyı fırsat olarak görüyorlar herhalde "nasıl olsa ispat edemezler,biz haklıyız!" gibi düşünüyorlar da olabilir..Açıkçası biz öyle anladık,zaten böyle anlaşılmıcak gibi değil ki,resmen tembellik başka bişi değil..
Aslında burada asıl sorunlardan biri, bu kargocularla işbirliği yapan alışverişe siteleri ve satıcılarla ilgilidir de..Onlara durumu izah etmemize rağmen maalesef halen onlarla işbirliği yapabiliyorlar mesela..İşbirliği yapmamaları gerekiyor..Bu kargo şirketleriye olan anlaşmalarını iptal etmeleri gerekiyor mesela..Bu kargo şirketlerinin "kara listeye" alınması gerekiyor kanımızca..Ancak bu "kara listeyi" siteler ve satıcılar tek başlarına alamazlar,devletin de yardımcı olması lazım..
Tüketici mahkemeleri hatta asıl devlet, bu durumda olan kargo şirketlerinin lisanslarını iptal edilmesine kadar gidebilen bir ceza sistemini devreye sokmaları daha yerinde olur diye düşünüyoruz..Burada asıl sorumlu aslında devletin kendisinde sayılır..
Ne yapılmalı?
Düşünüyoruz şimdi,kargo şirketleri böyle absürük bahanelerle insanları,müşterileri çok zor durumda bırakabiliyorlar..Bunun önüne geçilmesi gerekiyor?
Kim doğruyu söylüyor?
"Geldik,evde yoktunuz!" diyen kargo şirketleri mi doğru söylüyor yoksa "Evde olmamıza rağmen,evde yoktunuz yalanını söylüyorlar!" diyen müşteriler mi?
Bunu tespit etmek için bazı yöntemler vardır herhalde..
* Bunlardan biri kapı önlerine "kameralar" yerleştirmek gibi..Kargocular geldi mi gelmedi mi,o zaman tespit edilebilir..Ancak bu iş biraz masraflı,kimse kapısına kamera falan yerleştirmek istemeyecektir..Zaten bu durum biraz karışık olabilir.."Kargocu gelse bile, eve girme zahmetinde bulunmayabilir,direkt olarak kağıdı kapıya yapıştırabilir.."
Burada kargocu "zile bastık ama siz yoktunuz?!" da diyebilir,evde olmanıza rağmen..Burada sözkonusu olan, müşterinin evde olup-olmamasıdır..Bunu nasıl ispat edeceksiniz? Eve de kamera yerleştirmek gerekiyor o zaman..Tabii bu da ayrı bir masraf gerektirir..Hem kapıya hem evin içine kameralar yerleştirmek,sadece kargocuları ikna edebilmek pahasına..Biraz absürük düşünce gibi..
Bunun başka çözümleri olabilir herhalde..Aklımıza şöyle bir fikir geliyor..
Şimdi bu tür sorunların ortadan kaldırılabilmesi için,"alışveriş siteleri,satıcılar,müşteriler ve kargo şirketleri" arasında ,"ürünün teslim aşamasına" dair ufak bir düzenleme,anlaşma,uygulama vs yapılabilir..
* Satıcı,ürünü kargoya verdiğinde, "müşteri kargoyu teslim alabileceği zamanları", yine internet üzerinden bildirerek, kargocuların o zamanlar içerisinde ,kargoyu müşterilere teslim edebilir..
* Müşterilerin, belirtmiş olduğu zamanlarda acil durumlar hariç "evinde bulunması" zorunluluğu olmalıdır..Acil durumlardan kasıt daha çok sağlıkla ve canla ilgili problemler olabilir..Müşteriler diğer acil durumlar da, "eğer evden ayrılma zorunluluğu olursa",bunu yine internet yoluyla bildirmek zorunda kalsın..
* Müşteriler, sağlıkla,canla ilgili acil durumlar haricinde evde bulunmadığı taktirde, sorumluluk müşteriye ait olabilir..
* Ancak müşteri evde olduğu halde yine kargocular "geldik,evde yoktunuz!" derse, bundan da kargo şirketleri sorumlu olabilir..
Ancak burada da bunu tespit etmek gerekiyor..Bu nasıl yapılacak?
Devlet,kargocularla müşteriler arasında resmi bir "kargo anlık iletişim uygulamasını" hayata sokabilir..
* Bunlardan biri eğer devlet bu işi ciddiye alırsa, "edevlet üzerinden bir uygulama ile,müşteriler evde olacakları zamanı buraya bildirirler ve kargocular da o ürünlere ait kargoyu, o zaman da eve getirip teslim etmek zorunda kalır..Yani bu anlık bir teslim şeklinde olabilir.."
Yani burada iş devlete düşüyor..Devlet,kargoyla ilgili bir uygulamayı hayata sokarak, müşterilerle kargocular arasında bir iletişim sağlanmasını sağlayabilir..Anlık olarak, müşteriler kargo şirketlerine "biz şimdi evdeyiz,kargomuzu getirebilirsiniz" diyerek, kargo şirketlerini uyarabilirler..Kargo şirketleri de müşteriye ait o ürünü, belirtilen zamanda o eve giderek teslim etmek zorundadır..
* Kargocuların dağıtım zamanları farklı olursa,yani her istenileni zamanında teslim edemeyebilirler ise,ne olacak? İşte burada kargo şirketlerinin, kendilerini buna göre düzenlemeleri gerekiyor..Öyle "dağıtım zamanımış,bilmem nemiş" olmamalı,artık devletin bu uygulamasına göre hareket edilebilir..
Ürün, kargonun şehir noktasına ulaştığı andan itibaren müşteri ile kargo şirketi arasında,anlık iletişim takibi bu uyglamadan yapılabilir ve müşteri,evde olduğunu buraya bildirebilir..Yapılaması gereken en iyi şey şimdilik budur,diyebiliriz..
Farklı kişilere ürünü teslim etmek..
* Tabii bir de kargocuların ürün teslimini yaparken de ciddi bir sıkıntı da var..Ne imza istiyorlar ne başka bişi..Hatta bazı kargo şirketleri çok farklı kişilere teslim yaptığını bildiren bir bildirimi yapabiliyor,hiç çekinmeden..Teslimi siz almanıza rağmen..
Bu durum ilerde çok ciddi bir sıkıntı da yaşatabilir..Yani eğer kargocular farklı siimleri bildirebiliyorlarsa, ilerde buna sessiz kalırsanız,bu sefer gerçekten de ürünü faklı kişilere de teslim edebilirler,buna çok dikkat etmek gerekiyor..
İnternetten alışveriş yapan her müşteri de olması gereken mini bir cihaz : "Mini barkod okuyucu ve onaylayıcı bir cihaz" olabilir yada..
Bunun da önüne geçilmesi gerekiyor..Bu imzayla falan olacak bir iş değil..İmza attığınız halde bunu yapabiliyorlar..
Bizce bu devletin bu uygulamasıyla da halledilebilir..Bir barkod uygulaması sayesinde,müşteriler tanımlı cep telefonuyla barkodu okutarak (kargocu bunu müşteriye okutturaarak),kargonun müşteriye teslim edildiğini onaylayabilir..Bu aslınd açok iyi bir seçim olabilir..Bu tür sorunların ortadan kaldırılabilesi adına..
Her cep telefonunun "barkod okuyabilme ve onaylayabilme" özelliği olmadığı için, bunun için ayrı bir cihaz geliştirilebilir..Zaten böle halihazır da cihazlar var,özellikle de bunlar marketlerde kullanılıyor..
Ancak bizim belirtiğimiz "barkod okuyan ve onaylayabilen cihaz" sistemi çok farklı..Bu cihazların herbirinin birer kimlik numarası (mac adresi gibi ancak çok farklı bir kimlik nosu olması gerekiyor,sadece o makineye zimmetli bir cihaz kimlik nosu..) olması gerekiyor ve bu cihazı alan her müşteriye, bu cihaz, bu cihazın kimlik numarasıyla zimmetlenmiş olacaktır..Zimmetlenen kimlik nolu barkod okuyucu ve onaylayıcı cihaz ile ,artık her kargo geldiğinde imza falan gerekmeden, onya verilebilecektir..Böylece yanlış/farklı isimlerin de bildirimlerde geçmesi engellenmiş olabilecektir..Bu barkod okuyucu ve onaylayıcı cihazın internete bağlanma (yani online) özelliği olmalı ki,okuma ve onay işlemi anlık ve online olarak, karşı tarafa bildirebilsin..
Ya barkod okuyan ve onaylayabilen mini cihaz bozulursa/kaybolursa..
Ha işte bunu dicenizi biliyorduk,bu durumda tabii ki acil durumda imza falan alınabilir ama bunun da alternatifi var aslında..
Çipli Ürün Teslimatı Onay Kartı
İnternetten alışveriş yapan müşteriler,ellerindeki kendi üzerlerine kayıtlı(tanımlı) ön ödemeli sanal kartlarıyla nasıl alışveriş yapabiliyorlarsa, tıpkı bunun bir benzeri olan "ÇİPLİ ÜRÜN TESLİMATI ONAY KARTI" gibi bir kart sistemi olabilir ve kargocular ürünü müşteriye teslimatında, müşteriden "çipli ürün teslimatı onay kartlarını" isteyerek,bunu kendi validatörlerine göstererek "ürün teslimatı onay" işlemini tamamlamış olabilirler..Bizce internetten alışveriş yapan her müşteride olması gereken bir karttır bu,kargocuların yanlış teslimat ve farklı isim bildirimlerinin önüne geçilmesi için gerekli olabilir..
Şimdilik aklımıza bunlar geldi..Daha iyileri de olabilir..Daha iyi fikirleri olan varsa bildirebilirler..
Hadi devletimiz büyüktür,bizce bunu başşarabilir..
"Geldik,evde yoktunuz!" yalanını yaşayan çok sayıda kişi de varmış..
İnternette konu ile ilgili araştırma yaparken, aynı sorunla muzdarip olan çok sayıda kişinin olduğunuz da gördük..Hatta bu durum haber bile olmuş..
BİR HABER
----------------
Kargo şirketlerinin “Geldik, evde yoktunuz” yalanı
Kargo şirketlerine şikayet patlaması yaşanıyor. Şirketlerin bahaneleri insanlar tarafından sorun teşkil ediyor. Konya Tüketiciler Birliği Başkanı Dinç, bu sorunu kargo maliyetlerinin artmasına ve kargo şirketlerinin de adrese teslim gibi konulardan tasarruf etmeye çalışmasına bağladı. Son zamanlarda kargo şirketlerine şikayet patlaması yaşanıyor. Kargo şirketlerinin “Geldik, evde yoktunuz” bahaneleri insanlar tarafından sorun teşkil ediyor. Konya Tüketiciler Birliği Başkanı Mustafa Dinç, bu sorunu kargo maliyetlerinin artmasına ve kargo şirketlerinin de adrese teslim gibi konulardan tasarruf etmeye çalışmasına bağladı" (1)
Bunun bir de videolu haberi yapılmış,buradan "Geldik,evde yoktunuz" yalanı " haberini izleyebilirsiniz..(2) Videoyu eklemeye çalıştık ancak video sahibi sitelerde yayınlamasını yasaklamış,maalesef..
Kameraya yakalandı: Paket atıldı, kargocu tarafından fırlatıldı
Bu da ilginç bir video olmuş.."Kargolarımızı kimlere teslim ediyorumuşuz!" dercesine bir video haberi..
Bakın kargocular,milyon /milyar para verip aldığınız ürünlerinize ait kargolarla neler neler yapıyorlar..Dehşet verici bir durum..Kargonuzun kimlerin ellerinde olduğunu bilmek ve emin olmak işte bu nedenle önemli.." (3)
Ace Ventura - Package Delivery
Jım Carrey yapacağını yapmış! :)
Bu da komik olmuş..Kargocuları kızdıracak cinsten bir film olmuş. (4)
DÜŞÜNCEMİZ
Jim Carrey kargocuları kızdırır mı bilemeyiz ancak ne yalan söyleyelim, bu bir film de olsa,böyle şeylerin gerçekten olmadığını söyleyemeyiz..Çünkü,yukarıdaki bir önceki video haberi,bize bunların gerçekleştiğini ve ileride de gerçekleşebileceğinin işaretlerini gösteriyor..
Umarız Türkiye'de durum bu şekilde değildir..Bunun üzerine ciddi bir şekilde gidilmesi gerekiyor..Ne demek milyon,milyar para verip aldığınız ürünlerin, size hasarlı olarak gelmesini bir düşünün! Kargocu büyük ihtimalle suçu satıcı üzerine atacaktır yada siz farkında bile olmadan, ürünü kargocudan aldınız ve kargocu gittiktan sonra açtınız ve bir baktınız ki, ürününüz zarar görmüş..Bu durumda bunu nasıl ispat edeceksiniz? Yani bu ürünün sizin tarafından zarar görmediğini nasıl ispat edeceksiniz?
İşte müşterilerin kargo ve ürünle ilgili en çok sıkıntı yaşadıkları sıkıntılı durumdan biri bu..Bunun da önüne geçilmesi gerekiyor..
Sorunlar genel de şunlar:
----------------------------
* Kargocular,ürünü eve getirme zahmetinde bulunmuyorlar ve "eve geldik,yoktunuz,ürünü teslim edemedik" vb yalan ifadeleriyle,ürünü geldiği yere geri gönderebiliyorlar..
* Kargocular, eve gelmedikleri halde, müşterilere "geldik,yoktunuz,sizi bulamadık!" vb yalanını söyleyerek, "ürününüzü şubemizden alabilirsiniz!" diye müşteriye mesajlar gönderebiliyorlar..(Bu durum,nedense kargocular tarafından sıkça yapılmaya başlandı gibi gözüküyor..İyice tembelleştiler..Kargocuların görevi kargoyu,müşterilerin evlerine sağlam bir şekilde teslim etmektir..Müşteriler,şubeye gidip aldıktan sonra, kargoculara ne ihtiyaç kalıyor?)
* Kargocular, ürünü teslim eder etmez hemen gidiyorlar.. (Bu çok sık yaşanan bir durum..Aşağıdaki maddelerden bile çok sık yaşanıyor..)
* Önlerinde ürünü açmak istediğiniz de çoğu kargocu bunu çeşitli bahanelerle rededebiliyor..
* Redetmeyen kargocular ise ürünü teslim almadan ürünün açılmasına izin vermeyebiliyorlar..
* Ürünü teslim aldıktan sonra ürünü yanında açsanız bile kargocu, sizden bazı prosüdürlerin tamamlanması için ürünü "geri gönderim" için şubeye gelmenizi isteyebiliyor..(Bir ara böyle bir durum vardı şimdi nasıl bilmiyoruz)
* Ürünü açtığınız da ürünün dışı sağlam gibi gözükebilme durumu da olabiliyor ama kargocu ürünün çalışma şekline göre sağlam olup olmadığını anlamayabilir (zaten sanmıyosak tam emin değiliz ama bu onun görevi değil,anlasa bile bu işe karışmayabilir),kargocuyu ilgilendiren kısım herhalde "ürünün dış ortamı zarar görüp görmemesi" ile alakalı olabilir..
Ancak bildiğimiz kadarı ile kargocu ürünün çalıştırılma esnasına da şahit olmak zorundadır ve ürün eğer o esnada bozuk çıkarsa,kargocu bunu rapor etmek zorunda olabilir.. Tabii böyle bir prosüdür var mı,kargocular için onu tam bilmiyoruz..Ancak kargocuların büyük çoğunluğu ,ürünün kendilerinin bulunduğu bir ortamda müşteriler tarafından çalıştırılmasını, çeşitli bahanelerle (örneğin "dağıtılacak çok kargo var!" gibi) istemeyebiliyorlar,bu bizim de yaşayabildiğimiz bir durum maalsef..
Kargocu gittikten sonra ürünün bozuk çıkabilme durumu da söz konusu olabiliyor maalsef..İşte bu durumun kargoculardan mı yoksa satıcılardan mı kaynaklanıp kaynaklanmadığının bilinmemesi de işleri zorlaştırabiliyor..Eğer bu ispat edilemezse suç,müşterinin üzerine kalabiliyor..İşte bir şekilde bu vb sorunların önüne biranönce geçilmesi gerekiyor..
KAYNAKLAR
-------------------
(1) Kargo şirketlerinin “Geldik, evde yoktunuz” yalanı
https://www.yenihaberden.com/kargo-sirketlerinin-geldik-evde-yoktunuz-yalani-1337420h.htm
04 Ocak 2020,ET:21.05.2020
(2)''Geldik, evde yoktunuz'' yalanı - Atv Haber 27 Aralık 2018
https://www.youtube.com/watch?v=Cql5bYDi47s
ET:21.05.2020
(3) Caught on camera: Package thrown, tossed by delivery man
https://www.youtube.com/watch?v=sAGr3n7ZBmc
ET:21.05.2020
(4) Ace Ventura — Package Delivery
https://www.youtube.com/watch?v=7YrpmZFixp0
ET:21.05.2020
(5) Delayed balikbayan box delivery? Here are the possible causes
https://www.rappler.com/move-ph/balikbayan/156212-delayed-balikbayan-box-delivery-possible-causes
ET:21.05.2020
Google aramaları;
Kargocuların "müşteri evde yoktu,ürünü teslim edemedik!" yalanları..
Kargo şirketlerinin “Geldik, evde yoktunuz” yalanı
Kargocuların müşteri evde yoktu yalanı
ayol nasıl evde olmuycaz sürekli evdeyiz korkumuzdan ..
YanıtlaSilBloğa geldik yoktunuz 🙂
YanıtlaSil5 yıldır aynı yerde oturuyorum ve kargolarla çok işim oluyor. Hepsi beni tanıyor ve bende numaraları da var. Evde olmasak bile anlaşıyoruz bir şekilde. PTT Kargo sorun çıkarıyordu ama o da artık alıştı bana. :) Ben çok sıkıntı yaşamıyorum bu konuda açıkçası.
YanıtlaSilKargoların genel olarak sıkıntılı olduğunu biliyorum ve kabul ediyorum. Sırf bu yüzden HepsiBurada gibi büyük alışveriş siteleri kendi kargo sistemlerini kurdular.
SilHayırlı ve huzurlu bayramlar...
Silçok yerinde bir tespit gerçekten Ertuğrul Bey, artık gerçi bazı şirketlerde kargo arabası anlık takip edilebiliyor.. elinize sağlık:)
YanıtlaSilKapıya kadar parmak uçlarında gelip bıraktıkları gibi jet hızıyla koşuyorlar . Memleket de işini lâyıkıyla yapan çok az kişi var :)
YanıtlaSilkafalarına göre hareket ediyorlar kaç kere tartışmışlığım vardır siz cep telefonlarını ne diye alıyorsunuz arasanıza madem bulamadınız. Kem küm denetlenmeli ağrı yaptırımlar bulunulmalı bence
YanıtlaSilEvden de çıkmıyoruz ki :)
YanıtlaSilKamera fikri benim de aklıma gelmişti , mini barkod okutucu da iyiymiş..
Ne diyim düzelir inşallah..Ben de verdiğim siparişlerin çok geç gelmesinden şikayetçiyim.
Bu arada şimdiden iyi bayramlar dilerim :)
İyi Bayramlar, en güzel bayram mesajlarını okumak üzere sizi blogummda görmekten mutluluk duyacağım.
YanıtlaSilTabi kargo hizmeti aslında büyük bir kolaylık ama ara sıra aksilikler de olabiliyor.
YanıtlaSilBirde zil calismiyordu yalani da eklenebilir.....
YanıtlaSilMagdur olmayan yoktur..Heleki kargo icindeki malzeme kirildiysa....hemen derler aldiginiz yer kirik gondermis...
Birde gozumle gordum esyalari mahalle ve sokak icin tasnif ettikleri durumu...
Karga esyalari HAVADA UCUYO resmen
bilemiyorum yani nasıl düzelir kargo işleri hiçbi zaman iyi olmadı yaa ben her zaman mng kullanıyom bi sorun çıkmadı daha şimdilik ama şikayet hep çok oluyor, genelde evde değil de gidip alıyom ben, daha iyi öyle :)
YanıtlaSilBilhassa Sürat kargo zile basıyor kargonuz var diyor kapıya iniyorum ürün var başında kimse yok hani ben inmesem başkası alabilir onlar koyup gittikten sonra.Bir tuhaf oldular aras kargodan memnunum bu aralar umarım onlarda bozulmaz .Mecbur işim içinde kargolarla çalıştığım için.
YanıtlaSil